Een competentiewoordenboek samenstellen


We kunnen competenties beschrijven door te vertrekken van een functiebeschrijving, wat de meeste organisaties doen. Maar we kunnen ook steunen op een "competentiewoordenboek".

 

Een competentiewoordenboek inventariseert alle competenties van een organisatie en heeft als doel te helpen om ze te beheren en ze te verbinden met de bijbehorende functies.

 

Goede redenen om met een competentiewoordenboek  te werken:

  1. Efficiëntie:
    Verschillende competenties zijn overkoepelend en passen dus bij meerdere functies. Het is efficiënt om ze slechts één keer uit te werken en ze dan te koppelen aan de betreffende functies.
  2. Overzicht opleidingen:
    Door gemeenschappelijke competenties van verschillende functies te ontdekken, krijg je een overzicht van de samenhang en kan je gemakkelijk gemeenschappelijke opleidingsmogelijkheden creëren.
  3. Eenzelfde taal:
    Binnen een competentiewoordenboek zijn de competenties volgens een bepaalde methode en schrijfstijl tot stand gekomen waardoor alles "in dezelfde taal" omschreven staat. Dit is handig en komt professioneel over.
  4. Structuur:
    Een competentiewoordenboek is een gestructureerd overzicht waar je steeds kan op terugvallen.


Je kan ervoor kiezen om met een bestaand competentiewoordenboek te werken, of je kan er zelf een opstellen. Wanneer je kiest voor een bestaand competentiewoordenboek kan je je baseren op reeds uitgewerkte competenties die je enkel hoeft aan te passen naar de eigen bedrijfscontext indien gewenst. Zelf een competentiewoordenboek opstellen vraagt meer tijd en werk, maar is dan wel ineens volledig op maat van je organisatie. De meeste voedingsbedrijven laten zich hiervoor begeleiden door een externe expert.



DOCUMENTEN & NUTTIGE LINKS

Aan de slag met competentieprofielen: Lees p. 105-115

DOCUMENTEN & NUTTIGE LINKS

Twee competentiewoordenboeken voor laaggeschoolden:

TIPS & TRICKS

 Vind het warme water niet uit, raadpleeg voorbeelden
 Tracht eenvoudig te formuleren
 Betrek de werkvloer
 Gebruik de taal van de werkvloer
 Kopieer niet klakkeloos competenties, pas ze aan
 Vergeet de technische competenties niet
 Een competentie kan dezelfde zijn voor verschillende functies; ze heeft dan andere gedragsindicatoren per functie