Basisaanbevelingen
Competenties zijn capaciteiten of bekwaamheden die noodzakelijk zijn voor het succesvol vervullen van een functie.
We kunnen competenties beschrijven door te vertrekken van een FUNCTIEBESCHRIJVING. Deze methode wordt veel gebruikt.
Een klassieke functiebeschrijving bevat de functienaam, de doelstellingen en de taken (of de kernactiviteiten) die de functiehouder moet uitvoeren. De competenties beschrijven de bekwaamheden van de functiehouder om deze taken correct uit te voeren. Het gaat om een combinatie van kennis en inzicht, vaardigheden en attitudes.
Wees zo nauwkeurig mogelijk als je een competentie formuleert. Gebruik actiewerkwoorden met daarbij een aanvulling.
ACTIE(S) | VOOR | DOELSTELLING |
werkwoord + uitleg gewenste actie, in context | | gewenst effect, doel van de actie |
Voorbeeld: Acties voor 'veilig werken':
- Nauwkeurig de veiligheidsvoorschriften respecteren (attitude)
- Geschikte arbeidskledij dragen (attitude)
- Correct de persoonlijke beschermingsmiddelen dragen (inzicht)
- De risico's van de machines kennen (kennis) en begrijpen (inzicht)
- De gebruiksvoorschriften van de machines respecteren (vaardigheid)
- Chemische producten, solventen kennen (kennis) en gebruiken (vaardigheid)
Opmerking:
Eenzelfde competentie kan bij diverse activiteiten van een of meerdere functies behoren. Zo is de competentie "Uitrusting demonteren en weer monteren" nodig voor de activiteit "het verloop van een productieproces verzorgen", maar mogelijk ook onmisbaar voor "het onderhoud van machines verzorgen".
Twee voorbeelden van competentieprofielen, goedgekeurd door de sector van de aardappelverwerking.
DOCUMENTEN & NUTTIGE LINKS
Aan de slag met competentieprofielen: Lees p. 105-115
DOCUMENTEN & NUTTIGE LINKS
Stappenplan om competentieprofielen op te stellen via werkgroepen.
DOCUMENTEN & NUTTIGE LINKS
Beroepenfiches van de Sociaal- Economische Raad van Vlaanderen: